Ranní rituál pro krásu a zdraví dle Ajurvédy

Ajurvéda znamená v překladu věda o životě. Jde o systém tradičního indického lékařství starý celá tisíciletí a je považována za nejstarší a nejholističtější systém péče o zdraví. Velmi zjednodušeně zahrnuje ajurvéda doporučení pro vyvážené stravování a životosprávu, různé procedury (aroma, hudba, čistění, masáže) a také vyzdvyhuje důležitost jógy, dechových cvičení (tzv. pranajáma) a meditace.

Z ajurvédy a její moudrosti lze dozajista čerpat i v 21.století v západním světě. Zde je několik doporučení pro ranní rituál dle ajurvédy, ze kterého může těžit každý z nás.

2

 

Dle ajurvédy je nesmírně důležitý denní režim, který nám umožňuje zůstat v rovnováze a vyléčit mnoho chorob. Je tedy důležité dodržovat určitou pravidelnost, nicméně stačí dodržovat alespoň některá z následujících doporučení. Vyberte si ta, která nejlépe zapadnou do vašeho životního stylu a časových možností.

VSTÁVÁNÍ

Dle ajurvédy působí vstávání před východem slunce pozitivně na mysl a vnímání. Vstávat bychom měli nejpozdeji v 6:30. Ideální je mít na nočním stolku sklenici s převařenou vodou. Ajurvéda doporučuje pít po ránu vodu vlažnou nebo teplou, můžete ji ochutit citronem a medem.

VYPRÁZDNĚNÍ A OČISTA

Naše první kroky by měli směřovat na WC a dále do koupelny, kde provedeme očistu obličeje, propláchneme oči a 1x týdně můžeme do očí kápnout kvalitní ricinový olej. Dalším velmi důležitým krokem je čištění zubů a jazyka. Dle ajurvédy bychom měli používat měkký zubní kartáček a přírodní zubní pastu ideálně s výtažky z nimba (vyberte si z naší nabídky ajurvédských zubních past zde). Každé ráno si také kovovou škrabkou očistěte jazyk (asi 7x přejeďte od kořene jazyka ke špičce). Pokud nemáte kovovou škrabu na jazyk, můžete použít lžičku.

Dalším důležitým krokem ústní hygieny je kloktání teplého oleje (jde o metodu tzv. "oil pulling" o které máme celý článek na blogu zde) V ústech převalujte cca 5 minut sezamový, hřebíčkový nebo ideálně kokosový olej a poté jej vyplivněte. Tato technika dezinfikuje ústní dutinu, bělí zuby a má mnoho dalších benefitů pro zdraví.

3

MASÁŽ A KOUPEL

Ajurvéda doporučuje opravdu každé ráno dát si vlastní krátkou masáž. Pokud na ni nemáte čas, zařaďte ji alespoň o víkendu. Použijte teplý sezamový olej, který roztírejte na dlouhých kostech tahy nahoru a na kloubech po směru hodinových ručiček. Celé tělo masírujte cca 10-15 minut. Pravidelná olejová masáž chrání před nemocemi kloubů a pomáhá vylučovat toxiny z kůže. Masáž můžete některé dny nahradit také suchým kartáčováním (o něm více na našem blogu zde). Po masáži se vysprchujte či vykoupejte v teplé vodě, používejte pouze jemnou přírodní kosmetiku. Po koupeli můžete nanést pleťovou masku (opět přírodní nebo domácí výroby).

PRANAJÁMA, MEDITACE, JÓGA

Správné dýchání (pranajáma) je základním principem zdraví dle ajurvédy. Základem správného dýchání je dýchat do břicha. Posaďte se do tureckého sedu, dýchejte pouze nosem a soustřeďte se na dech. Dejte si jednu ruku na břicho a druhou na hrudník a dýchejte tak, aby se vám zvedala a klesala pouze ruka na břiše. Po čase přejděte k tomu, že vydechujete 2x déle než se nadechujete. Např. při nádechu počítáte v duchu do tří a při výdechu do šesti. Po dechovém cvičení je vhodné přejít do meditace. Meditačních technik je mnoho, zkuste zapátrat, která bude vyhovovat právě vám. Jednoduchá meditace může spočívat v tom, že si lehnete na záda a představujete si, jak vás obklopuje teplé světlo, které zalévá a prohřívá celé vaše tělo. Jako poslední můžete zařadit krátké cvičení jógy, např. pozdrav slunci.

SNÍDANĚ

Svůj ranní rituál dle ajurvédy zakončete snídaní. Ta by měla být lehká a měla by respektovat roční období. V létě snídejte tvaroh, ovoce, musli s mlékem a kardamomem, v zimě např. ovesnou kaši s hrozinkami a vařeným ovocem.

 

4

 Ajurvéda je velmi komplexní systém a tento článek samozřejmě přináší jen základní rychlá doporučení. Pokud vás ajurvéda zaujala, doporučujeme přečíst si např. knihu Ajurvéda od Davida Freje.